Avrupa

Mostar Gezi Notları

Mostar Gezi Notları - Saraybosna otobüs terminali

Bosna Hersek – Hırvatistan gezimizde ikinci durağımız Mostar.

16.08.2008

Saraybosna‘dan bizi Mostar‘a götürecek otobüsümüz bizim alıştığımız otobüs terminallerinin aksine küçük, 5-6 peronluk terminalden saat 18.00’de hareket etti. Saraybosna – Mostar arasında gündüz saatlerinde yolculuk yapmak çok keyifli çünkü size yol boyunca Neretva nehri eşlik ediyor. Doğal bitki örtüsü de Karadeniz’i aratmayacak güzelliğe sahip. Saraybosna – Mostar arası yollar virajlı ve tek şerit, geliş – gidişlerdeyse hemen hemen her yerde sollama yasağı bulunuyor. Ama halk trafik kurallarına uyduğu için yolculuk süreleri uzasa da trafikte araç kullanmak oldukça tehlikesiz ve emniyetli.

Mostar Gezi Notları - Saraybosna-Mostar yolu
Mostar Gezi Notları – Saraybosna-Mostar yolu
Mostar Gezi Notları - Neretva Nehri
Mostar Gezi Notları – Neretva Nehri

Mostar’a saat 20.00’de ulaşıyoruz. Otobüsten iner inmez bizi elinde bir kartonda “Hostel” yazan bir adam karşılıyor. Önce anlam veremesek de daha önce arkadaşlarımızdan duyduğumuz üzere Bosna Hersek ve Hırvatistan’da bolca karşılaşacağınız turist simsarı diyebiliriz. Amacı otobüslerden inen turistleri anlaştığı yer götürüp, aradan komisyonunu almak. Ayrıca halk buralarda evlerinin odalarını da sık sık kiraya veriyorlar. Bizi karşılayan adamla birlikte gayet temiz, klimalı, şehir merkezine beş dakika, Mostar Köprüsü’ne ise yaklaşık 10-15 dakikalık yürüme mesafesindeki Hostel Villa Sara‘ya bakmaya gidiyoruz. Sahibi 50-55 yaşlarında tatlı bir kadın olan Hostel Villa Sara’da 6 kişilik odaya kişi başı 10 Euro’ya anlaşarak kalmaya karar veriyoruz. Hostelde ücretsiz internette bulunuyor. Çok vakit kaybetmeden hostel sahibimizin tavsiyesiyle Börekçi Musala’da ünlü Boşnak böreğini yemek için gidiyoruz.

Mostar Gezi Notları - Mostar Köprüsü / Mostar

Mostar Gezi Notları – Mostar Köprüsü / Mostar

Neretva Nehri’nin kıyısında, Hersek Bölgesi’nin başkentliğini yapan Mostar, hala savaşın izlerini taşıyor.

Yemek sonrası Mostar Köprüsü’ne doğru yürüyoruz. Sağa sola bakarken birden Mostar Köprüsü ışıl ışıl bütün ihtişamıyla karşımıza çıkıyor. Neretva Nehri üzerine yapılan Mostar Köprüsü Mimar Sinan‘ın öğrencisi Mimar Hayreddin tarafından 1566 yılında inşa edilmiş. Fakat 1992 yılında başlayan Bosna Savaşı’nın şiddetlendiği 1993 yılının Kasım ayında Hırvat tankları tarafından Neretva Nehri sınır kabul edildiği için nehir üzerindeki birçok köprü gibi Mostar Köprüsü de yıkılıyor. 2005 yılında Dünya Miras Listesi‘ne giren Mostar Köprüsü’nün 1997 yılında Unesco ve Dünya Bankası desteğiyle yeniden inşasına başlanıyor. Köprünün inşasını bir Türk şirketi olan ER-BU üstleniyor ve orijinal köprüye sadık kalınarak yeniden inşa ediliyor ve 23 Temmuz 2004 yılında İngiliz Prensi Charles tarafından açılıyor. Büyüleyici bir güzelliğe sahip olan köprünün şu anda doğusunda Müslümanlar, batısındaysa Hristiyanlar yaşıyor.

Mostar Gezi Notları - Mostar Köprüsü / Mostar

Mostar Gezi Notları - Eski Çarşı / Mostar
Mostar Gezi Notları – Eski Çarşı / Mostar
Mostar Gezi Notları - Neretva Nehri / Mostar
Mostar Gezi Notları – Neretva Nehri / Mostar

Mostar’a bir gece ve bir sabah ayırabiliyoruz. Ertesi sabah 9:00’daki otobüsü kaçırırsak diğer otobüsü 14.00’a kadar beklemek gerekiyor. Sabah erken kalkıp önce Mostar Köprüsü’nde biraz sabah fotoğrafları çekiyoruz. Her yer bizim gibi erken kalkan birkaç turist dışında bomboş. Rahat rahat istediğimiz fotoğrafları çekip soluğu Burekçi Musala’da alıyoruz. Sabah kahvaltımız için böreklerimizi aldıktan sonra otogara gidiyoruz. Bilet için hareket saatin yakın gitmek yeterli. Saat 09.00 ve 14.00’da olmak üzere günde iki kez  yapılan Mostar – Split arası otobüs seferleri için 14 Euro koltuk , 1 Euro bagaj ücreti (her bavul için) ödüyoruz. Mostar – Split arası yaklaşık 5 saat sürüyor. Yolculuk sırasında Bosna Hersek – Hırvatistan sınır kapısını geçiyorsunuz. Geçiş sırasında otobüsteki herkesin kimlik, oturma, pasaport gibi belgeleri kontrol ediliyor. Kontrol sırasında pasaportumuzun sayfalarını boş gören gümrük polisi pasaportlarımızı alarak bizi heyecanlandırsa da, kontrolden sonra geri getiriyor ve yolumuza devam esiyoruz. Sınır kapısını geçtikten bir süre sonra Adriyatik Denizi kıyılarına ulaşıyoruz ve artık yol kıyı şeridi boyunca Split’e kadar devam ediyor.